Hoe maak ik snel een fotogallerij in WordPress ?

Fotogallerij maken in WordPress

In deze tutorial leer je hoe je op een pagina razendsnel een fotogallerij neerzet. De functionaliteit voor de fotogallerij op zich zit in het WordPress CMS zelf ingebouwd: je hebt hier dus geen extra plug-ins voor nodig.

In deze tutorial gaan we een fotogallerij maken om zo een serie foto’s weer te geven als een rij klikbare thumbnails.

Om je site (snelheid) in topconditie te houden, wil je vantevoren zeker weten dat je afbeeldingen op de juiste manier bewerkt en opgeslagen zijn.

Skip tekst en uitleg en bekijk hier de video!

1. Ingelogd in de WordPress omgeving, ga je in de text-editor naar de knop ‘Media toevoegen’. Klik hier op.

1-media-toevoegen

2. Er opent zich een venster met daarin je mediabibliotheek met alle afbeeldingen van je website en een extra optie menu aan de linkerkant. Kies ‘Galerij aanmaken’ in het menu links.

2-galerij-aanmaken

3.Selecteer de foto’s die je in de fotogallerij wilt hebben door erop te klikken. Je ziet het zowel aan de blauwe vinkjes als aan de mini thumbnails onderin, welke foto’s je er inmiddels in hebt zitten.
Als je de galerij compleet hebt, klik op ‘Een nieuwe galerij aanmaken’ rechts onderin.

3-selecteer-fotos-voor-je-galerij

4. In dit venster zie je de content van je verse galerij uitgelicht. Aan de rechterkant zie je een aantal opties.

Belangrijk: Selecteer bij ‘Link naar:’ ‘Mediabestand’

Verder kun je kiezen om de afbeeldingen weer te geven naast elkaar in een aantal kolommen. (hier komen we later op terug)
De afmetingen van de afbeeldingen in de galerij kun je ook nog instellen.
Klik uiteindelijk op ‘Galerij invoegen’ rechts onderin.

4-galerij-bewerken

5. In de texteditor zie je nu dat de galerij is toegevoegd. Als je klikt op ‘Bericht bekijken’ kun je zien hoe je bezoekers de galerij straks aan de voorkant zullen zien.

5-bekijk-de-galerij-in-de-texteditor

6. Aan de voorkant van de website ziet de galerij er nu zo uit. Je foto’s zijn weergegeven als thumbnails waar de bezoeker op kan klikken; voor een vrij kek ‘lightbox’- effect.

6-bekijk-de-galerij-aan-de-voorkant-van-de-website

Het lightbox effect:

7-de-fotos-worden-ook-in-een-galerij-weergegeven-in-de-lightbox

Verleid je bezoekers met visuals

Een rij aantrekkelijke thumbnails op een pagina maken meteen iets los bij je website bezoekers: een soort van instant snoepjeswinkeleffect. Een overvloed van kleine afbeeldingen word razendsnel gescand, bezoekers gaan als een dolle op zoek naar het verleidelijkste plaatje om in het groot bekijken.
Voor een commerciële website van een B2B bedrijf is dat psychologische effect in feite niet veel anders, dan het effect dat optreedt bij het verkennen van de Instagram / Facebook profielen van je geheime liefdes op kantoor. 😉

In tegenstelling tot het surfgedrag op social media, kunnen we ervan uitgaan dat de bezoekers van je bedrijfswebsite wél met een bepaald doel aan het rondkijken zijn.
Een fotogallerij is bijvoorbeeld ideaal om in één oogopslag vragen van je bezoekers te kunnen beantwoorden zoals:

  • Welke types van deze machine worden er nog meer verkocht ?
  • Wat waren de hoogtepunten van het afgelopen marketing event ?
  • Welke kleurvariaties zijn er nog meer op dit cadeauartikel ?
  • Welke ruimtes zitten er allemaal in deze vakantiewoning ?
  • Welke kunst is er nog meer geëxposeerd deze maand ?

Waarom zou je foto’s plaatsen op je bedrijfswebsite als je al een Instagram account hebt ?

Je moet je in de eerste plaats afvragen of jouw materiaal geschikt is voor Instagram. Als je bedrijf machines verkoopt welke je visueel wilt presenteren zul je het moeilijk krijgen om de gemiddelde Instagram bezoeker aan te trekken en te verleiden met jouw visuals.

Ben je een personal trainer / work-out coach en verkoop je fitness-lessen ? Dan is de kans groot dat je zelf het uithang(was)bord van je onderneming bent.

Instagram is dan natuurlijk wel het perfecte medium!

Toch is het wijs om je beeldmateriaal niet alleen op externe social media kanalen te publiceren en zo alleen op ‘andermans grond’ te gaan bouwen. Als Instagram iets in het beleid wijzigt, of één van jouw foto’s niet door de beugel vind kunnen, word je account verwijderd en ben al je foto’s, views, volgers in 1x kwijt, zonder dat je daar ook maar iets aan kunt doen.

Vrij irritant maar ook niet echt een solide basis voor een onderneming natuurlijk.
Een beter idee is het om je content te publiceren centraal vanaf de eigen website of webshop en het vandaar uit te verspreiden over alle geschikte social media.

Bovendien gaat het je als online ondernemer om de ‘conversie’, als je bezoekers naar je eigen website hebt getrokken, zijn ze ook weer een stap dichter bij de ‘bestelknop’.

laatste update: 23 september 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *